Nog even wat informatie over dit blog

Ik heb dit blog voornamelijk opgezet om zelf mijn glutenvrije recepten te bewaren en terug te vinden.
Het merendeel van deze recepten heb ik ooit "ergens" gevonden en overgenomen en in een multomap gestopt.

Aangezien ik er geen bronvermelding bij heb gezet, weet ik dus niet meer waar welk recept vandaan komt.
Indien iemand een recept herkent en de bron daarvan weet, laat het me dan even weten, zodat ik de juiste bron kan vermelden.

Ik pretendeer absoluut niet de bedenkster van deze recepten te zijn.

Het zijn echter wel recepten waar ik zelf erg blij mee ben, en die ik graag deel.

dinsdag 28 december 2010

Zachte witte broodjes

Dit recept heb ik doorgemaild gekregen van Glutenfrie hoort erbie
Ik heb het nog niet zelf uitgeprobeerd, maar ga dat volgend jaar zeker doen.

Zachte witte broodjes:

Benodigdheden:

22 gram verse gist
250 ml lauw water
300 gram glutafin witte broodmix
1 theelepel zout
24 gram Blueband vloeibaar
6 schaaltjes Matthew Williams White Basics Ramekin doorsnee 12 cm
( Cook & co heeft ze ook van het eigen winkelmerk)

De gist oplossen in het water, daarna het meel toevoegen.
Vervolgens zout en blueband (evt. voor de smaak een paar druppels citroensap).

Mix dit allemaal door elkaar in 5 minuten.

Verwarm de schaaltjes een beetje voor, vet ze vervolgens in.

Schep in elk bakje ongeveer 100gr van de mix.

Vul de gootsteen met heet water (liefst gekookt) leg nu een plank over de gootsteen en zet
de schaaltjes op de plank. Zorg dat de plank niet geheel over de gootsteen ligt, er moet nog
genoeg ruimte zijn zodat de damp omhoog kan komen. Zet dan een plastic bak over de
schaaltjes heen, zodanig dat de damp in de bak stijgt.

Laat dit 13 minuten zo staan.
Na 13 minuten de oven aanzetten op 240oC
Nog 22 minuten laten rijzen.

De broodjes gaan 10 minuten in de oven.

Als je de broodjes wilt bekleden met pompoenpitten of andere zaden, smeer dan eerst de
bovenkant van het broodje in met een beetje melk, dit werkt dan als een soort “lijm”.

2 opmerkingen:

  1. De beste wensen voor 2011!

    De broodjes zijn echt heerlijk hoor Wilma, moet je echt eens proberen!

    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze klinkt ook goed! Ik heb het recept van het stokbrood op mijn blog gezet hoor Wilma! Incl. tip voor stokbroodvorm.

    BeantwoordenVerwijderen