Nog even wat informatie over dit blog

Ik heb dit blog voornamelijk opgezet om zelf mijn glutenvrije recepten te bewaren en terug te vinden.
Het merendeel van deze recepten heb ik ooit "ergens" gevonden en overgenomen en in een multomap gestopt.

Aangezien ik er geen bronvermelding bij heb gezet, weet ik dus niet meer waar welk recept vandaan komt.
Indien iemand een recept herkent en de bron daarvan weet, laat het me dan even weten, zodat ik de juiste bron kan vermelden.

Ik pretendeer absoluut niet de bedenkster van deze recepten te zijn.

Het zijn echter wel recepten waar ik zelf erg blij mee ben, en die ik graag deel.

dinsdag 28 december 2010

Zacht wit brood:

Dit recept heb ik doorgemaild gekregen van Glutenfrie hoort erbie
Ik heb het nog niet zelf uitgeprobeerd, maar ga dat volgend jaar zeker doen.


Zacht wit brood:

Benodigdheden:

26 gram verse gist
370 ml lauw water
500 gram glutafin witte broodmix
1 theelepel zout
30 gram Blueband vloeibaar
1 groot broodbakblik (bijv van Kaiser, verkrijgbaar bij Blokker)

De gist oplossen in het water, daarna het meel toevoegen.
Vervolgens zout en blueband (evt. voor de smaak een paar druppels citroensap).

Mix dit allemaal door elkaar in 5 minuten.

Vet de bakvorm in en stort de mix in de vorm.

Vul de gootsteen met heet water (liefst gekookt) leg nu een plank over de gootsteen en zet de schaaltjes op de plank. Zorg dat de plank niet geheel over de gootsteen ligt, er moet nog genoeg ruimte zijn zodat de damp omhoog kan komen. Zet dan een plastic bak over de schaaltjes heen, zodanig dat de damp in de bak stijgt.

Laat dit 35 minuten rijzen.

Na 35 minuten, zet de oven op 100oC

Laat het brood nog 5 minuten rijzen

Zet het brood in de oven, eerst 10 minuten op 100oC
Daarna nog 25 minuten op 190oC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten