Nog even wat informatie over dit blog

Ik heb dit blog voornamelijk opgezet om zelf mijn glutenvrije recepten te bewaren en terug te vinden.
Het merendeel van deze recepten heb ik ooit "ergens" gevonden en overgenomen en in een multomap gestopt.

Aangezien ik er geen bronvermelding bij heb gezet, weet ik dus niet meer waar welk recept vandaan komt.
Indien iemand een recept herkent en de bron daarvan weet, laat het me dan even weten, zodat ik de juiste bron kan vermelden.

Ik pretendeer absoluut niet de bedenkster van deze recepten te zijn.

Het zijn echter wel recepten waar ik zelf erg blij mee ben, en die ik graag deel.

vrijdag 10 september 2010

Appelcake/appeltaart

Dit is een lekker recept voor glutenvrije appelcake/appeltaart.
De cake is niet droog door de appel en de rozijnen.

De ene keer maak ik hem in een cakevorm, en noem het dus cake, de andere keer in een springvorm, en dan is het ineens appeltaart.
Noem het hoe je wilt, maar het is lekker. En dat vinden zelfs mensen die niet glutenvrij hoeven te eten. En dat zegt wat!!

150 gr. boter
150 gr. suiker
175 gr, glutenvrij meel (ik had Schär B)
3 eieren
1 theelepel bakpoeder
4 appels en rozijnen
wat kaneel

Oven voorverwarmen op 180 graden Celcius.

De boter luchtig mixen. Daarna suiker toevoegen en weer mixen.
Eieren één voor één toevoegen en goed luchtig mixen na elk ei.
Meel en bakpoeder toevoegen en kort doormixen.

In een andere kom de appels schillen en in stukjes snijden. De rozijnen en wat kaneel (eventueel suiker) erdoor.

Dan een laagje beslag in de bakvorm scheppen, en een beetje tegen de zijkant strijken.
De rest van het beslag door het appel/rozijnen mengsel scheppen en het geheel in de bakvorm scheppen.
Nog even glad maken en daarna voor ongeveer 45 minuten in de oven op 180 gr. C.

Eet smakelijk.




5 opmerkingen:

  1. jammie, toevallig begon mijn dochter gisteren over appeltaart, ik zal deze eens gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze appeltaart/cake is zo snel en makkelijk te maken. Zelfs niet glutenvrije vinden hem lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reaktie en deze ga ik zeker eens maken. Ik ben nog wat zoekende he. Maar wel een bakker om zelf dingen te bakken, vind het veel lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super lekker met quinoa bloem!
    ik heb wel nog de helft zelfrijzende tarwebloem gebruikt maar volgende keer doe ik het volledig glutenvrij!
    voor herhaling vatbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is tenminste APPEL-cake, zoveel appeltjes hmmm. Deze staat in de oven. Ben benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen